Salam Ukhwah...:)

Photobucket

Jumaat, 10 Disember 2010

Keperitan menghadam nota KISSM

Hari selasa minggu lepas..saya pergi ke Tawau..100lebih km dari Semporna... tujuannya tidak lain dan tidak bukan.. untuk mendaftar sebagai salah seorang peserta Kursus Induksi Sistem Saraan Malaysia (KISSM)... AlHamdulillah..bertempat di De Choice Hotel..saya diterima sebagai peserta kursus tersebut oleh seorang pegawai Urusetia KISSM itu.. KISSM tersebut akan berlangsung di Mimpian Jadi Resort, Tuaran, Kota Kinabalu, Sabah (13-15 Disember 2010)
Sebelum pegawai tersebut memberikan sedikit taklimat tentang prosedur-prosedur yang perlu kita lalui sebelum, semasa dan selepas KISSM..beliau meminta pendrive utk mengisinya dengan nota-nota padat serta kerja kursus individu..Saya ingatkan ianya mudah, tetapi rupa-rupanya..situasinya sangat jauh berbeza...
Mungkin dulu masa bergelar mahasiswa kampus hijau..hidup bersendiri..tidak ada ruangan tv di bilik keramat universiti..yang hanya ada...novel-novel..buku-buku rujukan dan pelbagai bahan bacaan lain..jadi masa banyak dihabiskan dengan menghayati dan membersihkan hati dengan menelaah setiap buku bermanfaat tersebut.. peliknya pada masa tersebut..dengan kekuasaan-nya,saya langsung tidak berasa sukar untuk menghafal sebuah buku bagi setiap subjek di kampus hijau dahulu..:) namun.. realitinya.. situasi pembelajaran bersunguh-sungguh tersebut berubah sekembali menghirup udara segar di kampung halaman.
Banyak ujian dan dugan yang perlu saya hadapi semasa membaca 16 bab tajuk yang perlu kita kuasai sebelum menduduki KISSM..:( Kadang-kadang..hilang mood..banyak menonton tv..membaca bahan-bahan santai yang lain..kurang fokus..saya berasa tertekan dengan perangai yang suka membuang masa ini..melambat2kan pembacaan.. mudahnya..saya takutkan kegagalan yang disebabkan kelalaian. Dan kerana hal-hal tersebut.. jiwa berasa kesengsaraan yang amat..pembacaan pun tidak sehebat pemahaman semasa bergelar pelajar dahulu..
Daripada tekanan hebat yang saya alami..aqal dan hati mendapat beberapa mutiara ataupun ubat yang berharga untuk memulihkannya daripada menjadi bertambah parah..
Antaranya:
1) Jangan membuang masa
2) Hargai setiap detik melalui pengisian aktiviti berfaedah
3) Harus melawan nafsu kejahatan (lalai..keseronokan tanpa arah..)
4) Harus mengamalkan disiplin yang tinggi..
5) Amalkan doa-doa penyuci jiwa
6) Amalkan kembali solat sunat hajat sebelum memulakan pembacaan
7) Yakin kepada kasih-Nya..
8) Amalkan tahajjud, bacaan Al-Qur'an..sekurang2xnya hafal sebuah surah daripada Juz Amma.. InsyaAllah..ianya mampu meningkatkan keimanan kita kepadaNya..
9) Ingatlah malaikat maut sentiasa menjengah kita..lakukan amalan yang disuruh.. utamakan apa yang dahulu..teringat pesanan keramat dr. Roselan Baki dahulu.. (Kita kena bijak membuat keputusan dalam kehidupan seharian)..
10) Minta doa selalu.. insyaAllah..Dia akan mengabulkan doa hamba-Nya sekiranya kita tetap sabar dan yakin akepada kekuasaanNya..

Sama-sama kita berdoa agar berjaya menjadi insan yang diberkati-Nya.. caranya.. lakukan anjakan positif dalam emosi dan rohani kita..agar kita mampu menjadi khalifah Allah yang berilmu serta berjaya dikalungkan ganjaran syurga di akhirat kelak.. :)ameen ya Allah..

2 ulasan:

  1. Assalamualaikum,saya ingatkan cikgu berasa mudah untuk menghadam nota-nota kissm namun sebaliknya agak mencabar.Andai ada ruang kesempatan,bolehla kiranya cikgu kongsikan info-info menarik ttg nota2 kissm tersebut untuk perkongsian yang memberi manfaat bersama.Salam terima kasih atas nasihat yang sangat berguna.BarakAllahufiki ustazah..

    BalasPadam
  2. insyaAllah imanziqra..nanti saya masukkan ruangan KISSM dengan lebih khusus selepas selesai menghadiri kursus tersebut..afwan ustaz..

    BalasPadam